Miksi kehomme tarvitsee huoltoa?

Tässä artikkelissa kerron sinulle, mitä kaikkea se kehonhuolto oikein on ja miksi se on niin tärkeää. Lopuksi saat vinkkejä päivittäiseen kehonhuoltoon ja taukojumppavideon!

Arki

Photo by Blue Bird on Pexels.com

Tarvitsemme arjen toiminnoissa kehoamme jatkuvasti. Meidän pitää harjata hiuksia, istua vessanpöntölle (ja nousta sieltä ylös), nostaa painava laatikko lattialta tai auttaa läheistä muutossa. Meidän pitää kantaa kauppakasseja ja kaivaa sohvan alle kadonnut koiran pallo. Meidän pitää päästä lattialle istumaan ja leikkimään lapsen tai lapsenlapsen kanssa. Kaikki nämä toiminnot vaativat lihasvoimaa sekä normaalia liikelaajuutta nivelistä. Lihaskunnon harjoittaminen ja venyttely pitävät yllä kaikkeen tähän tarvittavaa toimintakykyä.

Liikkuvuus ja notkeus

Kehonhuollon yhteydessä puhutaan usein siitä, että sillä saadaan keholle lisää liikkuvuutta. Sillä tarkoitetaan nivelten täyttä, tervettä liikelaajuutta. Esimerkiksi se, että saat nostettua kätesi suoraan ylös kohti kattoa. Tai kun nostat sitä painavaa laatikkoa lattialta, lonkkaniveltesi liikelaajuus on sellainen, että voit tehdä noston ergonomisesti selkää rasittamatta. Venyttelyssä ei tavoitella maksimaalista notkeutta, sillä se voi olla nivelille jopa haitallista. 

Staattinen ja dynaaminen venyttely

Venyttelyn yhteydessä puhutaan usein staattisesta ja dynaamisesta venyttelystä. Staattinen venyttely on ehkä tutumpi tapa monelle venytellä. Siinä lihas viedään venytykseen ja pidetään 10-30 sekuntia.

Dynaaminen, toiselta nimeltään aktiivinen venyttely taas on nimensä mukaisesti liikkeessä tapahtuvaa. Eli lihas lihas viedään ääriasentoon ja palautetaan takaisin. Tämä toistetaan useita kertoja. Dynaaminen venyttely vaatii aktiivista lihastyötä, joten se sopii hyvin myös lämmittelyyn ennen liikuntaharrastusta. 

Kuuntele, mitä kehonhuoltoleirillä tapahtuu!

Mitä jos en venyttele?

Kehonhuollon ja palautumisen laiminlyönti lisää rasitusvammojen riskiä. Ennen liikuntasuoritusta, kuten lihaskuntoharjoittelun alkulämmittely, voi sisältää liikkuvuusharjoitteita ja venyttelyä pelkän kuntopyörällä polkemisen sijaan. Muista kuitenkin, että pitkä staattinen venytys heikentää voimantuottoa, kun taas dynaamiset tai lyhyet staattiset venytykset todennäköisesti parantavat voimantuottoa ja tasapainoa. 

Jos sinulla on kissa tai koira kotona, tarkastele sitä seuraavan kerran, kun se nousee makuulta. Se venyttelee, eikö vaan? Erityisesti kissat käyttävät tähän runsaasti aikaa ja tekevät sen perusteellisesti. Seuraa perässä seuraavan kerran!

Photo by Ofir Eliav on Pexels.com

Nykyinen elämäntyyli lisää kehonhuollon tarvetta

Passiivisuus

Arkemme on passiivista. Etenkin korona-aika on vähentänyt spontaaneja shoppailureissuja, työmatkoja ja vierailuja ystävien luokse. Etätyö on vähentänyt hurjasti askelia päivästä. Elämme teknologian kulta-aikaa. Moni asia, joka on vaatinut joitakin vuosia sitten liikkeelle lähtöä ja liikkumista paikasta toiseen, hoidetaan nyt tietokoneella. Pankki, verovirasto, ruokakauppa… kaikki nämä voidaan hoitaa muutamalla napin painalluksella. Elokuviin ei tarvitse lähteä, kun Netflix suoltaa sarjaa ja elokuvaa toisensa jälkeen

Photo by cottonbro on Pexels.com

Istuminen

Elämme myös istumisen kulta-aikaa. Istumme aamupalapöydässä, sitten istumme ehkä autoon tai työpöydän ääreen, siirrymme lounaalle ja taas istumme. Kun voimme taas joskus kyläillä, istumme alas ja vaihdamme kuulumisen kahvikupin äärellä. 

Kun me istumme, kehomme ei tee mitään. Se vain on. Takareidet ja pakarat litistyvät painomme alla, aineenvaihdunta hidastuu, lonkka on jatkuvasti koukussa, selkä pyöristyy ja pää työntyy eteenpäin. Ja me olemme tässä tilassa monta, monta tuntia päivittäin. 

Istuminen on keholle niin rankka koettelemus, että edes illalla tehty jumppatunti tai lihaskuntotreeni ei poista sen haittoja. Paras tapa parantaa hyvinvointiasi on tauottaa istumista. 

Photo by Julia M Cameron on Pexels.com

”Liikun paljon päivittäin, tarvitseeko minunkin venytellä?”

Myös aktiivisesti liikkuvat tarvitsevat kehonhuoltoa. Jos kävelet päivittäin tunnin lenkin, se on oikein hienoa kehosi, erityisesti hengitys- ja verenkiertoelimistösi kannalta. Mutta kehosi tarvitsee lenkin lisäksi venyttelyä, erityisesti jalkojen ja pakaroiden venyttelyä mielellään sekä ennen että jälkeen lenkin. Näin vältyt rasitusvammoilta ja kivuilta. 

Jos taas olet innostunut lihaskuntoharjoittelusta, se on mahtavaa! Sillä pidät yllä tuki- ja liikuntaelimistön toimintakykyä. Yllätys yllätys, senkin yhteyteen suosittelen kehonhuoltoa! Erityisesti ennen treeniä on hyvä tehdä dynaamisia venyttelyjä ja valmistaa kehoa varsinaiseen harjoitteluun. Lihaskuntoharjoittelun jälkeen perusteellisempi venyttely kannattaa tehdä n. kaksi tuntia treenin jälkeen. Heti treenin perään voi tehdä nopeat, dynaamiset venyttelyt. Huolellinen valmistautuminen ja venyttely lihaskuntotreenin jälkeen vähentää harjoittelusta aiheutuvaa lihaskipua. Tältä ilmiötä ei voi tosin täysin välttyä, etenkin kun aloittaa harjoittelun tauon jälkeen.

Photo by Victor Freitas on Pexels.com

Vinkit päivittäiseen kehonhuoltoon

Muista, että kaikki liike on hyväksi! Näitä pieniä harjoitteita voit tehdä työpäivän lomassa:

  • Istumisen tauottaminen
  • Olkapäiden ja käsien pyörittelyt
  • Hartioiden nostot korviin ja vapautus
  • Kyykyt (kokeile palaveria slaavikyykyssä 🙂
  • Kurkottelut käsillä kohti kattoa
  • Pohkeiden ja takareisien venyttelyt

Katso tästä helppo taukojumppa!

Tule mukaan Kehonhuoltoleirille!

Järjestän toukokuussa Kehonhuoltoleirin, jonka aikana ohjaan sulle dynaamisia venyttelyliikkeitä Facebook-ryhmässä.

Kuukauden aikana teemme yhdessä kahdeksan FasciaMethod kehonhuoltotuntia, joista saat itsellesi ohjeet myös kirjallisina. Kehonhuoltoleirin hinta on 39 euroa.

Voi hyvin ja nähdään taas! Terveisin Satu

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: